HOME
Home » Destination » Cara Praktikal Memilih Destinasi Percutian Anda

Cara Praktikal Memilih Destinasi Percutian Anda

Posted at | Categorised in Destination

Cara praktikal memilih destinasi percutian anda – Adakah anda ingin pergi bercuti tetapi tidak tahu ke mana anda nak pergi? Adakah anda mencari sedikit panduan dan inspirasi untuk memulakan perancangan perjalanan percutian anda? Anda berada di tempat yang betul! Post ini mempunyai soalan yang harus anda tanyakan kepada diri sendiri dan 5 petua bagaimana anda boleh mencari dan memilih destinasi perjalanan anda.

Anda mahu perjalanan anda berjaya dan yang bermula dengan destinasi yang sesuai. Tetapi, memilih destinasi perjalanan anda terasa sangat memeningkan. Jangan risau!. Sebenarnya ini boleh berlaku sama ada anda merancang perjalanan buat pertama kali atau anda pengembara yang berpengalaman. Pecahkan proses ke dalam beberapa bahagian yang lebih kecil untuk menyusun praktikal dan memberikan motivasi untuk anda bagi melakukan perjalanan.

BOSAN DGN BILIK HOTEL YANG BIASE-BIASE JE?

Isi borang di bawah, Pilih Harga Terendah!!

Booking.com

Cara Praktikal Memilih Destinasi Percutian: Mulai dengan Asas-asas:

Berapa banyak masa yang anda ada?

Adakah anda berfikir tentang percutian hujung minggu yang panjang, perjalanan 2 minggu, perjalanan panjang, atau sesuatu di antaranya? Bergantung pada tempat anda tinggal dan jumlah masa yang anda perlu bepergian, destinasi tertentu akan lebih masuk akal daripada yang lain. Tidak kira sama ada anda ingin berehat atau mempunyai pengembaraan yang aktif, perjalanan terlalu jauh atau terlalu banyak aktiviti boleh membuat perjalanan menjadi tergesa-gesa dan menghilangkan kepuasan.

Dengan siapa anda pergi bercuti?

Adakah anda melancong dengan pasangan, dengan anak-anak, secara berkumpulan atau solo? Orang yang anda bawa atau kekurangannya mungkin membuat tempat dan pengalaman tertentu lebih praktikal daripada yang lain. Destinasi jenis apa yang akan menyeronokkan untuk semua orang?

Sekiranya anda melancong solo, adakah anda kali pertama atau telah melakukannya sebelum ini? Adakah anda sedang mencari pengalaman di luar zon selesa anda? Atau adakah anda hanya ingin bersantai untuk diri sendiri dengan pergi bercuti?

Apakah cuaca sesuai dengan gaya perjalanan anda?

Adakah anda ingin meredah iklim panas atau ingin “menyembunyikan” kulit cerah anda anda dari bahang matahari? Adakah anda lebih suka suhu sejuk atau mahu melihat landskap putih musim sejuk yang sempurna? Jelasnya, keutamaan cuaca anda dapat membantu memfokuskan destinasi perjalanan berdasarkan keinginan anda bercuti.

Perlu diingat bahawa percutian semasa musim puncak akan memaksa anda berbelanja lebih tinggi. Adakah anda akan mengembara semasa musim tenang “shoulder season” untuk menjimatkan wang? Sering kali, cuaca menyenangkan, tetapi mungkin bukan untuk apa yang anda cari. Kelebihannya, sangat kurang orang melawat pada masa ini, yang bermakna anda tidak bersesak-sesak dengan orang ramai.

Apakah anggaran bajet anda?

Anda tentu tidak mahu menghabiskan banyak wang untuk bercuti, tetapi anda juga ingin merasa selesa dengan destinasi yang anda pilih, perjalanan kapalterbang kelas ekonomi dan penginapan anda.

  • Adakah anda pengembara bajet atau pengembara mewah?
    Adakah anda akan melatih jurulatih atau hanya dalam perniagaan atau kelas pertama?
  • Adakah anda ingin menginap di hotel seperti ini atau seperti ini?
    Adakah anda lebih suka B & B? Atau adakah anda tinggal di Airbnb?
  • Adakah destinasi anda memerlukan “travel gear” tertentu?

Jika anda ada menyertai program kesetiaan  penerbangan atau hotel, bolehkah anda menggunakan mata ganjaran untuk membayar sebahagian perbelanjaan atau semua kos? Pertimbangkan juga kadar tukaran mata wang. Adakah anda tahu negara mana yang lebih rendah dengan kadar pertukaran yang lebih berbaloi?

Pengembara yang bijak kewangan tahu jawapan kepada soalan-soalan ini dan merancang dengan sewajarnya.

Dengan menjawab soalan-soalan di atas, anda telah menyelesaikan langkah pertama cara praktikal memilih destinasi percutian anda. Langkah seterusnya adalah bahagian kegemaran saya. Di sinilah anda boleh meletakkan otak kanan anda untuk bekerja dan membayangkan jenis destinasi yang sesuai dengan pengalaman yang anda harapkan.

Apa jenis perjalanan atau pengalaman perjalanan yang anda mahukan?

Sudah tentu anda perlu memutuskan sama ada anda lebih sukakan gunung atau pantai, percutian di bandar atau pengembaraan luar, percutian makan-makan atau lawatan sejarah ke tempat-tempat budaya yang terkenal.

Walau bagaimanapun, perancangan perjalanan adalah tentang membuat perjalanan atau pengalaman untuk anda dan ahli rombongan anda.

  • Apa yang anda harapkan dari perjalanan anda?
  • Apa yang akan diperoleh oleh teman percutian anda dari percutian itu?
  • Apa pengalaman yang anda mahukan dengan teman percutian anda, atau anda sendiri?
  • Bagaimana anda mahu mengingati perjalanan ini? Adakah kesan jangka panjang yang anda harapkan?

Sekiranya jawapannya anda hanya ingin menghabiskan masa berihat bersama-sama, mungkin tempat percutian di tepi pantai atau gunung adalah sesuai. Mungkin anda bepergian dengan anak-anak dan ingin perjalanan menjadi pendidikan dalam beberapa cara. Pertimbangkan untuk bersiar-siar, melawat muzium yang sesuai dengan usia, dan menghadiri festival kebudayaan. Jika anda ingin pengembaraan yang mencabar, mungkin inilah masa yang tepat untuk membuat percutian epik atau belajar bagaimana menyelam menyelam.

Memahami jenis percutian atau pengalaman yang anda mahukan adalah intipati memilih destinasi yang betul dan membuat perjalanan anda berjaya. Sering kali, kita dengar orang berkata “Saya nakkan kepuasan dari percutian saya.” Ia tidak sepatutnya menjadi seperti ini. Percutian boleh jadi memuaskan jika anda meluangkan masa untuk merancang percutian bermakna yang memenuhi keperluan, harapan, dan kehendak anda dan teman perjalanan anda.

Apabila anda memilih destinasi percutian untuk membawa anak-anak anda atau orang lain yang pergi bersama, percutian anda boleh berakhir dengan keseronokkan dan tidak membazirkan masa dan wang anda.

5 Alat untuk Cara Praktikal Memilih Destinasi Percutian

1. Gunakan Enjin Carian Visual Pinterest

“Gambar bercakap seribu perkataan” begitu cliche bukan?, tetapi juga bergema dengan kebenarannya. Otak kita memproses visual dengan cepat, yang memberi kesan kepada perasaan kita, apa yang kita fikirkan, dan juga apa yang kita lakukan.

Anda boleh menggunakan rasional saintifik ini. Untuk menerangkan obsesi dengan Pinterest dan Instagram. Tetapi, ia juga membantu memahami mengapa 100 juta orang menggunakan platform visual untuk segala-galanya dari hiasan rumah hingga merancang percutian. Kita semua melihat gambar-gambar tempat yang menarik hati kita, menyebabkan tindak balas emosi yang mendalam. Perasaan ini boleh membantu apabila memilih destinasi perjalanan anda.

Jika anda tidak pernah menggunakan Pinterest, rasa ianya bukan sebagai laman sosial, tetapi sebagai enjin carian yang memaparkan gambar sebagai hasil carian. Anda memerlukan akaun Pinterest sebagai satu cara praktikal memilih destinasi percutian , jadi mendaftarlah jika anda belum lagi. Anda boleh follow traveller profesional di Pinterest untuk mendapatkan ribuan inspirasi perjalanan hebat oleh blogger pengembara lain di laman Pinterest ini!

Seperti Google, enjin carian Pinterest membolehkan anda mencari kata kunci tertentu. Ia juga mencadangkan kata kunci tambahan semasa anda menaip dan menunjukkan lebih banyak dalam kotak tepat di atas hasil carian anda.

2. Ikuti Akaun Inspirasi Instagram dan Hashtags

Instagram adalah tempat untuk berkongsi gambar dan video sama ada anda seorang jurugambar berpengalaman atau hanya berkongsi gambar kasut baru anda. Terdapat 60 juta gambar baru yang dimuat naik ke Instagram setiap hari. Anda bernasib baik, kerana tidak kurang gambar yang menyerlahkan percutian dan tempat-tempat menarik di seluruh dunia.

Anda boleh follow 500 juta Instagrammers aktif dengan memuat turun aplikasi ke handphone anda. Sebaik sahaja pengistalan selesai, anda sudah boleh gunakan ciri carian dengan memasukkan kata kunci seperti tempat percutian atau nama tempat untuk mencari gambar dan orang untuk anda follow.

Anda boleh follow Instagram ini dan menggunakan artikel Matador ini untuk mencari lebih banyak Instagrammers pelancongan. Anda bukan sahaja boleh memilih destinasi percutian anda tetapi juga mempunyai senarai panjang tempat yang anda mahu lawati pada masa akan datang!

3. Beli Buku Panduan Pelancongan

Walaupun ini zaman digital atau dalam talian, jangan memandang rendah kekuatan buku panduan pelancongan. Anda tahu ciri-cirinya, helaian yang besar, permukaan licin dan gambar berwarna-warni yang mengilap mata dan hati anda dengan keseronokan.

Buku panduan pelancongan ini sangat sempurna untuk meneliti sama ada anda mahu memilih destinasi percutian anda atau hanya mengelamun ke alam impian percutian anda. Saya suka membuka buku-buku ini secara rawak dan melihat apa yang saya boleh temui. Kadang-kadang saya mengambil gambar dari buku panduan tu atau membuka ke halaman tertentu untuk melihat sama ada tempat itu terasa seperti yang sesuai untuk perjalanan seterusnya.

Destinations Of A Lifetime

Cara Praktikal Memilih Destinasi Percutian
Buku Cara Praktikal Memilih Destinasi Percutian

Best seller  di Amazon, bersama dengan buku Journeys of a Lifetime, boleh merangsang semangat untuk mengembara ke seluruh dunia kepada sesiapa saja! Foto-foto membawa anda ke tempat sebenar sebelum anda, manakala teks mengenai setiap tempat membangkitkan imej hutan hujan yang subur dan seni bina zaman pertengahan. Saya menyukai bagaimana bab-bab itu dianjurkan oleh jenis tempat, seperti gunung, pantai, dll.

The Travel Book

Cara Praktikal Memilih Destinasi PercutianBuku Cara Praktikal Memilih Destinasi Percutian – muka depan
cara praktikal memilih destinasi percutianContoh Buku Cara Praktikal Memilih Destinasi Percutian

Versi terbaru ini ditetapkan untuk dikeluarkan pada 18 Oktober 2016. Saya mempunyai versi sebelumnya, yang saya teruskan menatapnya sepanjang tahun. Dengan melihat setiap negara secara individu, anda dapat melihat kebudayaan, bandar, desa dan penduduknya. Saya sangat menyukai perkara “boleh buat dan tidak boleh buat” dan cadangan buku dan filem untuk mempersiapkan lawatan percutian anda. Cari Buku Cara Praktikal Memilih Destinasi Percutian ini di kedai-kedai buku atau secara talian di Amazon.

World’s Best Travel Experiences

Cara Praktikal Memilih Destinasi Percutian

Buku ini terbaik untuk memilih pengalaman yang sesuai dengan perjalanan yang anda impikan untuk diri anda dan orang lain. Idea-idea dalam buku ini adalah bagi mereka yang ingin menerokai tepi pantai. Dari Patagonia ke Rocky Kanada ke tempat menyelam terbaik di dunia, anda akan mengemas ransel anda sambil menatap mata tempat-tempat menarik yang mencabar yang sedang menunggu anda!.

4. Baca Blog Pelancongan

Ok, anda dah tahu Cara Praktikal Memilih Destinasi Percutian ini akan tiba! Tetapi, dalam segala kesungguhan, ada ribuan blog percutian pelancongan dan pengembaraan di luar sana dengan banyak kandungan inspirasi dan luar biasa. Cari orang yang anda suka di media sosial? Luangkan sedikit masa untuk meneroka blog mereka. Kandungan “permata tersembunyi” sering dijumpai oleh mereka yang mengambil beberapa minit dan menggali melalui posting mereka yang terkini.

Stumbleupon adalah alat yang hebat untuk mencari secara rawak di blog pelancongan dan pengembaraan. Sebaik sahaja anda mendaftar (percuma!), Pilih travel sebagai salah satu minat anda. Kemudian, tekan butang untuk carian. Daripada anda menaip kata kunci ke Google, Stumbleupon menyajikan artikel mengenai minat anda. Anda boleh memberikan “thumb up” tajuk tersebut jika anda suka.

 

Tempat Menarik Cameron Highlands Keseronokan Yang Tak Terkata Bila Berada Di Sini!
Tempat menarik di Kuantan pasti anda ingin datang lagi!
Hotel murah di Cameron Highlands untuk percutian bajet yang menjimatkan!
Tempat menarik di Johor tak perlu ke luar negara untuk bercuti!
Tempat menarik di Selangor, bukan sekadar menyaksikan monyet liar dan kelip-kelip!
Chalet di Bagan Datok murah dan selesa!
Homestay murah di Langkawi selesa seperti hotel 5 star
Homestay terbaik di Pulau Pinang
Homestay di pulau Mabul terapung di air jernih bak kristal!
Tempat menarik di Sabah yang korang belum tahu!
Homestay di Kuala Lumpur yang murah dan selesa!
Tempat menarik di Kelantan yang paling best!
10 pulau yang menarik di Sabah, sangat cantik best giler!

No comment for Cara Praktikal Memilih Destinasi Percutian Anda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Post to Cara Praktikal Memilih Destinasi Percutian Anda

Tempat Paling Menarik Di Indonesia -

Tempat Paling Menarik Di Indonesia Ini Panduan Paling Berguna

Posted at

Tempat paling menarik di Indonesia inilah panduan paling berguna – Dengan lebih 17,000 pulau, Indonesia adalah negara pulau terbesar di dunia dan menempatkan lebih... Read More

Hotel Dan Resor Terbaik Di Bali Untuk Bulan Madu Bagi Pasangan Yang Baru Menikah

15 Hotel Dan Resor Terbaik Di Bali Untuk Bulan Madu Bagi Pasangan Yang Baru Menikah

Posted at

Hotel dan resor terbaik di Bali untuk bulan madu bagi pasangan yang baru menikah – Jadi anda merancang lawatan Bulan Madu ke Bali ?... Read More

Tempat Menarik Di Semarang Yang Anda Belum Tahu

15 Tempat Menarik Di Semarang Yang Anda Belum Tahu!

Posted at

Tempat menarik di Semarang yang anda belum tahu! – Apabila saya memberitahu ibu saya bahawa saya menuju Semarang, Indonesia untuk percutian singkat, dia bertanya... Read More

Panduan Membeli-belah Di Pulau Pinang

Panduan Membeli-belah Di Pulau Pinang

Posted at

Panduan membeli-belah di Pulau Pinang, simple je kan tajuk kali ini? Tapi inilah keseronokkan yang tak terhingga bila anda berada di Pulau Pinang. Adakah... Read More

Tempat Menarik Di Malaysia Yang Mesti Anda Lawati

26 Tempat Menarik Di Malaysia Yang Mesti Anda Lawati Musim Cuti Ini

Posted at

Tempat menarik di Malaysia yang mesti anda lawati – Berfikir tentang ke mana hendak pergi dalam Malaysia untuk musim cuti ini? Pilih dari senarai... Read More


0 Shares